mandag 7. oktober 2013

Jeg kan se i mørket - Karin Fossum




Originaltittel: Jeg kan se i mørket
forfatter: Karin Fossum 
Utgitt på Cappelen Damm i 2011
Sidetall: 223 
Målform: bokmål 

Riktor, en tilsynelatende vanlig mann, har i flere år jobbet ved Løkka sykehjem. Han er stille og høflig, har ingen familie og ingen nære venner. På Løkka har han sin eneste sosiale omkrets, kollegene og pasientene. 

Selv om Riktor er tilsynelatende vanlig, er det noe som skurrer. Han er tiltrukket av døden, og han plager pasientene... Piller og mat havner i toalettet, sprøyter treffer madrasser fremfor menneskehud. Han lugger og klipper på områder som ikke vil fatte mistanke. I tillegg elsker han å håne de døde på bårerommet. 

Forutenom jobb har Riktor minimalt med normalliv. Hans måte å sosialisere seg på er å gå i parken. Der har han en fast benk, og han får fort et forhold til de andre som går i parken og har faste benker. De snakker ikke med hverandre, men de har felles skjebner. En mor med en funksjonshemmet datter, en innvandrer, en alkoholiker og en pensjonist, og så Riktor da.... 

En dag glemmer alkoholikeren Arnfinn lommelerka si. Riktor tar vare på den, og de starter på et gryende vennskap. Et vennskap basert på alkohol. Riktor kjøper Arnfinn med alkohol, og Arnfinn har abstinenser som bare det. Det ender tragisk, og Riktor dreper Arnfinn... 

Politiet kommer på døren, Riktor blir anholdt for drap. Men det er ikke på Arnfinn.... 

Fossum skuffer aldri. Denne gangen er det ikke krim, men jeg "koser" meg gjennom boken. Koser er vele t litt grotesk ord å bruke her. Men Fossum får meg engasjert, jeg blir fascinert av hvor skrudd en person kan bli, og jeg MÅ lese videre. Bokens siste 100 sider ble fullført den første høstferie-morgenen, og jeg er egentlig litt lei meg for å ha prioritert denne boka først. Skulle ha hatt den en kveld til med den, under pleddet og med varm te i koppen! 

Anbefales! 

1 kommentar:

aariho sa...

Ingen kosebok, nei. Men som vanlig velskrevet. karin fossum er bra. Gleder meg til å lese krimen som kom ut nå.