onsdag 25. september 2013

Frognerfitter - Alexia Bohwim




Originaltittel: Frognerfitter 
Forfatter: Alexia Bohwim 
Utgitt på Kagge forlag i 2008 
Sidetall: 279 
Målform: bokmål 

Boken handler om Susy og Billie, to frognerjenter. Boken starter med at Billie får telefon fra Susys søster om at Susy er død. Billie tar oss med tilbake til Frogner. Til da disse to jentene ble venner, bestevenner og uadskillelige. Hun forteller historiene, to skjebner med to ulike utfall. Likevel så avhengig av hverandre.... Vi følger dem gjennom oppveksten, fra å være jenter som blir kjent med rusens verden til å være voksne rusavhengige alenemødre.

Jentene vokser opp på 80-tallet, og forkjærligheten til Duran Duran og 80-tallsmusikk går igjen fra begynnelse til slutt. Jeg ler av flere episoder, kjenner meg igjen i tidsepokene selv om jeg ikke kan kjenne meg igjen i livet. Deres liv er brutale. De havner begge på skråplanet, men Billie er flinkere til å hente seg inn til normalen. Hun får jobb, og etter hvert et mer normalt liv sett bort fra sovepillene. For susy går det bare nedover og nedover, helt til man ikke kan nå lengre ned.... 

Boken er helt OK. Egentlig mest morsom, men også litt trist.... Lettlest er den og, og jeg liker godt hvordan kapitlene er inndelt med sangtekster. Hadde det vært sommer hadde dette vært sydenlektyre de luxe! 

3 kommentarer:

annkolaas sa...

Hæ? Nå har jeg kommet nesten halvveis og jeg har fremdeles ikke oppdaget at kapitlene er inndelt med sangtekster. Er det jeg som er helt fjern, eller?

annkolaas sa...

Å, selvsagt! Kapitteltitlene.

Ingaplinga sa...

Haha, såg at du hadde lest den ja. Tror du var litt mer negativ enn meg, men vi er nok ganske enig i de stakkars barna! Ingen wow-bok, hadde forventet mer, men helt OK som nostalgi....