onsdag 19. desember 2012

Alt jeg vil er å kysse deg - Charlotte Glaser Munch


Originaltittel: Alt jeg vil er å kysse deg
Forfatter: Charlotte Glaser Munch
Utgitt av Cappelen Damm i 2012
Sidetall: 151
Målform: bokmål

Denne boken fikk jeg tilsendt fra Cappelen damm. Det er en bok som har vært med på bokbloggturneen, og jeg skulle egentlig ha blogget om den for en evighet siden. Men en feil hadde oppstått i deres register, og jeg fikk ikke tilsendt boken før nå i etterkant. Er glad for at jeg fikk vurdere den, selv om jeg helst skulle hatt den til selve turneopplegget!

Boken handler om 14 år gamle Sara som har flyttet fra Tromsø, og tilbake til Asker, der hun bodde som barn. Til tross for at hun er født her, er det ikke hjem... Flyttingen fra Tromsø kom brått, veldig brått... Sara forstår at det ligger noe mer bak, og at det ikke bare er at storebror skal få avslutte med russetid på en russebuss i Asker.

Sara har få venner, bare Ingrid som hun av plikt går sammen med til skolen hver dag. Hun savner Siv, bestevenninnen i Tromsø. Hun er redd for å savne for my, redd for å mase og redd for å gi inntrykk av at hun ikke har det bra. Hun er redd for st noen skal forstå at hun ikke har det bra, og hun er redd for at ingen skal se henne.

Heldigvis har hun Ivar på 2 år som hun er fast barnevakt for. I tillegg har hun mor til Ivar, som har adoptert henne som lillesøster og fortrolig. Sara elsker ettemidagene og samtalene med Mia. De baksnakker Adam, Mias mann. Men dette tar brått slutt den dagen Mia forteller at hun har truffet en ny, og at hun skal flytte og tar med seg Ivar annen hver uke. Hva skal Sara da gjøre...?

Heldigvis ønsker Adam at Sara holder frem som barnevakt i pappaukene. Sara tar Adams parti, og utvikler raskt en skikkelg ungdomsforelskelse for denne 15 år eldre mannen. Ingen av de ser helt hva som skjer, men plutselig er Adam hele livet til Sara.

Boken er veldig lettlest og engasjerende, en perfekt jentejentebok! Den ligger allerede i sekken, og skal tilbys til utlån til en elev som har roman på ukeplanen! Jeg kjenner meg igjen i mange situasjoner, rødmer over egen oppvekst og fniser litt over naiviteten til både Sara og meg selv og mine venner, som var helt identiske meg! Anbefales! Selv om den ikke er noe språklig sensasjon så er den veldig fin! Lærerik for fjortiser, morsom og minnerik for den som har passert fjortis-stadiet!

1 kommentar:

annkolaas sa...

God omtale! Jeg likte også boka veldig godt og skulle ønske det var flere slike bøker da jeg var ungdom.