tirsdag 11. september 2012

pappas prinsesse - sigrid beate edvardsen


Original tittel : Pappas prinsesse
Forfatter: Sigrid Beate Edvardsen
Utgitt av Publicom forlag AS i 2012
Sidetall: 238
Målform: bokmål

Pappa misbrukte meg fra jeg var seks år gammel til jeg var langt opp i tenårene. Jeg tror ikke han gjorde det av ondskap, jeg tror ikke han gjorde det for å ødelegge meg. Men det var det han gjorde. Ødela meg for resten av livet. 

slik starter boken, brutal og ærlig. jeg så et intervju med forfatteren på TV for litt siden, og bestemte meg for at denne boken skulle jeg lese, til tross for at det var et grusomt tema. jeg angrer ikke!

boken er ikke noe litterært mesterverk, men det er ikke det som er poenget med den heller. her forteller forfatteren sin egen historie, uten noe form for sensur. først blir hun utsatt for overgrep gjennom store deler av oppveksten, ved en feiltagelse dreper hun far. den dag i dag er hun usikker på om det er hun som drap han. hun blir satt i fengsel, og uten helt å vite om hun er skyldig. hun kjemper for å overleve, for å få se sønnen sin og for å få et så normalt liv som mulig. 

i første del - inn i mørket, får vi et innblikk i hvordan det var å vokse opp i familien. far misbrukte, mens mor sov rett ved siden av....
i del to får vi deler av brev og dagbok som hun skrev i fengselet. 
i del tre - ut av mørket, får vi et grundig innblikk i hva som hendte den fatale dagen da faren ble drept. vi får også vite hvordan hun har det i dag. hun bor fremdeles i hjembygden, sammen med sine to sønner. den førstefødte med en livstruende sykdom. 

i løpet av oppholdet i fengselet dør storesøster ellen. forfatteren blir også gravid, og føder sin sønn nummer to. hun kjemper for å få beholde han. 

innimellom er det bildesider. bilder fra barndommen, fra aviser og annen media. 

som jeg før har sagt er ikke dette noe litterært mesterverk, men så absolutt verdt å lese! man trenger nok en del kleenex, og av og til må man bare ta seg en pause. men dette er en sterk kvinne! hun har opplevd ufattelig mye vondt, og har kanskje tatt en straff som hun ikke skulle tatt alene? i tillegg våger hun å stå frem med historien sin! det krever guts! 

Ingen kommentarer: