søndag 2. september 2012

jeg skal gjøre deg så lykkelig - anne b ragde


Original tittel : Jeg skal gjøre deg så lykkelig 
Forfatter: Anne B. Ragde 
Utgitt av Forlaget Oktober i 2011 
Sidetall: 289
Målform: bokmål

i 1965 i en ganske nybygget boligblokk i trondheim kommer det ulike dørselgere, en selger leksikon og bøker skrevet av nixon, noen selger maiblomster og en som selger kikkehull.

livet i blokken blir aldri det samme.

boken er delt opp i tre deler.

en første del der man blir kjent med menneskene i de 8 ulike leilighetene, og der er ULIKE! man har eldre damer med vaskemani, pene damer som tar husvasken naken, menn som ikke vasker annet enn ved høyst nødvendighet, småskolejenter som tisser seg ut, og nevrotiske småbarnsmødre.

i 2. etg holder barbara til, hun er fra england og driver frisør på sitt eget kjøkken. det er rene slarveriet hos henne.

i del to går lars - kikkehullsselgeren rundt. han er innom 7 av 8 blokkleiligheter, og det er en grunn til at han aldri kommer seg til lelighet nr 8. og de som bor i leilighet nr 8 er kanskje de som faktisk har mest lyst på kikkehull.

det er vanskelig å skrive noe om boken, uten å røpe litt eller deler av boken, og den er så absolutt verdt å lese i sin helhet uten mine forsnakkelser!

jeg synes ragde er en fantastisk forteller, hun skriver om ting som vi nok tenker, men som vi aldri tenker over at vi tenker! hun får satt ord på mye av det jeg aldri hadde tenkt på at jeg tenkte. hun er i tillegg kjempeflink til å lage småcrazye personligheter i bøkene sine, og det digger jeg!

anbefales!

2 kommentarer:

annkolaas sa...

Jeg vet at det liksom ikke er kult å like Ragde, men jeg har også sansen for henne. Denne skal jeg lese.

Ingaplinga sa...

Åh, gled de! E ve kje om de e kult å like ho e heller, men e digga ho! Min favoritt e uten tvil nattønske, den e bare knall! elska dei psykoefolka ho får frem!