mandag 30. juli 2012

Tilbake til tall oaks - kathleen grissom

Original tittel : The kitchen house
Forfatter: Kathleen Grissom, oversatt av Elisabeth Sætvedt
Utgitt av Cappelen Damm i 2010
Sidetall: 464
Målform: bokmål

Dette er også en av bøkene jeg kastet tilfeldigvis i handlekurven før jeg dro på ferie. Angrer ikke på valget! Morsomt var det også at Lena (lesmye-bloggen) anbefalte meg å lese den etter å ha lest bokomtalen min om barnevakten. Da var jeg allerede igang med denne boken...

Det tok litt tid å komme igang med boken, og set skyldes ikke at den var dårlig! Det skyldtes ene og alene at jeg etter to uker hadde Internett 24/7, og mye å oppdatere meg på.... Men når Internett-behovet var mettet, har jeg vært låst til boken.

Boken starter med en prolog fra 1810, før den går tilbake til 1791. Året Lavinia kommer til Tall Oaks. Lavinia er fra Irland, og på turen over til Amerika dør både mor og far. Kapteinen tar henne med hjem til Tall Oaks, der skal hun jobbe sammen med de mørkhudede slavene. En hvit jente, uten rettigheter.

Når hun ankommer Tall Oaks er hun en innesluttet, underernært og stille jente. Usikkert om hun vil overleve. Hun blir plassert i kjøkkenhuset sammen med Belle, som er den uekte datteren til kapteinen. Kapteinen elsker Belle over alt på jord, men hans nye familie kjenner ikke til hemmeligheten. De tror Belle er kapteinens hore...

På Tall Oaks trives Lavinia, hun blir en del av familien til mamma Mae og pappa George. Mye skjer, og det å være hvit slave er ikke alltid like enkelt.

Fremtiden for Lavinia blir noe helt annet enn for de jevngamle tvillingene Fanny og Beattie. Lavinia drar ut, og kommer hjem som Miss Lavinia. Forholdene mellom de blir vanskelig, og bedre er ikke de økonomiske- og de ekteskapelige problemene...

Har røpet nok nå, og kan med hånden på hjertet si at dette er en fin og lettlest bok. Som også får man til å tenke....

Ingen kommentarer: