tirsdag 26. juni 2012

noe i meg er sterkere enn jeg - astrid høgevold



Original tittel : Noe i meg er sterkere enn jeg - en beretning om anoreksi 
Forfatter: Astrid Høgevold 
Utgitt av Gyldendal 2008

Sidetall: 270

Målform: bokmål



denne boken har jeg dessverre aldri klart å fullføre, den ble for sterk/tung. 


boken er fortellingen om astrid og hennes kamp mot anoreksien. hun ble tidlig syk, allerede på barneskolen. 
det var henne og djevelen i kampen mot kaloriene. 
alvorlig syk, allerede i 8. klasse ble hun lagt inn på sykehus, lukket avdeling. lenket til en rullestol med sonde. 


vi får høre om kampen hennes, i hovesak mot kaloriene. hun er livredd for kalorier, kan gjerne løpe i 3 timer pr dag for å forbrenne det lille hun har spist. hun er også redd for å få kalorier av å ta på de, og er hysterisk for å ha nistepakke i sekken sin, tenk om kaloriene angriper henne... husker også godt den ene episoden der sonden lekker om natten, og hun vasker håret hysterisk fordi kaloriene kanskje har kommet inn i håret og da vil spise seg innover i kroppen. i tillegg må hun bytte pute, fordi puten er full i kalorier, og de vil angripe henne om hun ligger på den. hun stoler ikke på noe.


det er en sterk historie, og boken er tung både i innhold og skrivemåte. det stilles masse spørsmål, i hovesak til forfatteren selv. men man blir sittende å tenke, jeg ble iallfall det.


heldigvis har historien om astrid en lykkelig slutt, men det tok mange år... har sniktittet i slutten av boken, og der skriver hun "heldigvis har astrid anoreksi", det går det an å bli frisk av.... 

Ingen kommentarer: