fredag 1. juni 2012

engelen av margreth olin


har ikke tenkt å starte å blogge om filmene jeg seg, for de er det få av. men denne filmen tok meg virkelig! har lenge tenkt å se filmen, og da jeg var innom biblioteket og den plutselig sto fremfor meg, så tok jeg den med i farten. jeg anger ikke!

engelen handler om lea, hennes oppvekst og voksenliv som mamma. lea er narkoman.
før lea starter på skolen dør faren, fra å være en lykkelig familie blir alt bare kaos. enda verre blir det når mammas gamle forlovede, ole, flytter inn.
ole blir førsteprioritet, og lea må greie seg selv.
ole mishandler mamma, og til tross for sykehusinnleggelser og krisehjem vender de alltid tilbake til ole når ting har roet seg. dette ender med at lea flykter fra virkeligheten og inn i rusen.

lea får datteren sonja sammen med barndomskjæresten henrik. de lever et dobbeltliv, småbarnsforeldre og prostitusjon hånd i hånd. alt for å overleve hverdagen og behovet for heroin. til slutt gir lea bort sonja. da hun var ung lovet hun seg at hennes barn skulle vokse opp i trygghet, og hun ser selv at det ikke er virkeligheten.

filmen er rett og slett fantastisktrist! den forteller om en familie som har slitt i alle ledd, men som prøver å få ting til å henge sammen. det hanler om å godta, elske seg selv og kampen for å overleve.

det verste er vel egentlig at dette er en sann historie. olin skulle lage en dokumentar om pia, men ble så godt kjent med pia at hun ikke fikk laget en dokumentar. derfor fikk maria bonnevie rollen som lea, caroline ble sonja og filmen engelen ble fantastisk!

anbefales på det varmeste, men man bør være klar over at det er fryktelig mange streke scener....
filmen har sanket flere 5ere og 6ere, og det er vel fortjent!

2 kommentarer:

Gråbekka`s Blogger sa...

Har også sett denne på biblioteket, etter denne omtalen så skal jeg ta den med hjem neste gang jeg ser den:) Ønsker deg en flott helg:)

Ingaplinga sa...

den er absolutt verdt å se!
satt igjen nesten litt tom da den var ferdig... kjempetakknemlig for at jeg har det så bra, og veldig sint for at noen må vokse opp slik!

Ønsker deg også en nydelig helg!