søndag 19. februar 2012

var det det det var - linde hagerup

boken fikk jeg tilsendt av Cappelen Damm i regi av deres bokbloggturné
i går var det synne larsen som anmeldte boken, i dag skal jeg prøve meg og i morgen er det tiril sin tur ut. mitt bidrag kan du lese under bildet her!






Original tittel : Var det det det var
Forfatter: Linde Hagerup
Utgitt av Cappelen Damm i 2012

Sidetall: 132
Målform: Bokmål



dette er tredje og siste boken om billie og hennes ungdomsliv. 


billie bor sammen med mor. i trondheim bor den gale faren sammen med sin nye familie og de to små halvbrødrene. i tillegg har hun en bror, jens, som er kallet opp etter en kjent forfatter. hun selv har fått navn etter en vokalist. det er ikke annet å vente at hun ikke er like bra som jens da!


mor har funnet seg ny mann, og billie liker han ikke noe særlig. spesielt lite liker hun kveldstid og lydene fra soverommet til mor. æsj!


billie går i 8. klasse, og året er 1983. boken starter med at billie er tilbake fra påskeferie hos faren, en ferie hun har gjort pga plikt og ikke lyst. hjemme igjen er bestevenninnen nina rar og unnvikende, og billie forstår ikke helt hva det er. 


alle svar finner hun på festen, nina har blitt sammen med pk. billies store kjærlighet. etter hvert blir bestekompisen også fraværende, og det viser seg at han også har truffet den store kjærligheten. 


nina er ikke opptatt av å feire 15 års dagen med hjemmealene-fest, og vil heller se flashdance på kino, etterfulgt med pizza på den nye restauranten som de kaller "peppes pizza". 


boken var veldig lett å lese, nesten litt for lett! den var veldig 80-tallet, og det digget jeg. men jeg er veldig usikker på om den vil appellere like godt til dagens fjortis som ikke klarer å kjenne seg igjen i hockeysveis, saccosekk, flashdance, smugrøyking og pasteller. men for en med fartstid fra 80-tallet er dette nostalgia! 

Ingen kommentarer: