torsdag 21. juli 2011

hakk - hanne ørstavik





Tittel : Hakk
Forfatter: Hanne Ørstavik
Utgtt av Forlaget Oktober i 1994

Sidetall: usikkert siden det mangler sidetall 


Jeg har utsatt å lese boken i en evighet, jeg har utsatt å fullføre boken i en evighet og jeg har utsatt å skrive om boken i en evighet... 


Dette var virkelig ikke noe bok for meg, dessverre? 


Vanskelig å sette seg inn i, litt smårotete å forstå og en slutt jeg ikke tok. Har i etterkant lest meg opp på boken, og ser at jeg har forstått mye men likevel så gir boken meg ikke så mye. 


Boken handler om en kvinne, ung kanskje. Hun bor i "grisgrente strøk". Jeg tror hun bor i barndomshjemmet. Moren er død, og faren bor i sentrum. Hun bor like ved en elvemunning, og elven er viktig for denne kvinnen. 


Faren har vært voldelig i oppveksten, ikke mot henne, men mot moren. Moren er nå død, og jeg tror faren har skyld i dette. 


Kvinnen bor alene, men har leid ut den ene etasjen til en fotograf. Kvinnen innleder et forhold til denne mannen. Hun er sykelig sjalu, og det virker som om hun leter etter feil. 


Boken har korte "kapittel", bare en side pr. del. Sidene har ulik mengde med tekst, fra en linje til full side. Plutselig er det en lilla side, eller et gult-ord. 
Boken har også henvisninger til seler, seler uten øyne og med hull. 


Dette er virkelig ikke noe for meg, men er stolt av å ha fullført boka. 

Ingen kommentarer: