mandag 11. juli 2011

fallteknikk - inga h. sætre



Tittel : Fallteknikk
Forfatter: Inga H. Sætre
Utgtt av Cappelen Damm i 2011

Sidetall: 231

i forbindelse med bokbloggturnéen, Cappelen Damm, fikk jeg for en ukes tid siden tilsendt boken fallteknikk. 


fallteknikk er en tegneserieroman, og dette liker jeg! som lærer ser jeg at flere har vansker med å komme seg gjennom en roman, sider på sider tettpakket med liten skrift. hva er vel bedre enn å lese en hel bok med tegneserie som er roman? 


tegneserien går tilbake til begynnelsen av 90-tallet. rakel går på videregående og siste år flytter hun på hybel. med seg på flyttelasset har hun en fuglekasse som hun har snikret selv. 
forholdet til både familie og venner er både og. forutenom skole spiller hun i band, og starter å trene akaido sammen med venninnnen ingrid. 


rakel er ikke så veldig interessert i gutter og festing, slik som de andre venninnene. likevel er det hun som har havnet i "ulykka", og mangler far til sitt barn. faren er petter. han er sønn av venneparet til foreldrene, og så spiller han i band. han studerer i oslo. 


inga h. sætre ( f. 1978) er utdannet animatør og har gått på kunsthøyskolen i oslo. hun er kjent for blant annet tegneserien om møkkajentene og debuterte med boka "umbrakomonsteret - ikea om natten" sammen med ingvild h. rishøy. 


for meg gikk det nesten litt for fort å lese boken. hadde jeg lest den non-stop hadde det nok bare gått en time, det syntes jeg var litt trist. derfor valgte jeg å bruke matpausene mine til å lese i den, sånn ca 10 minutt pr dag pluss minus. boken var veldig lettlest for meg som voksen, og som før nevnt tror jeg dette er motiverende lesing for elever med lesevansker. temaet er spennende, spesielt for jenter. 
eneste minus er at skriften til tider er vanskelig å lese, og har man da allerede litt lesevansker så blir dette ikke enklere. 


men alt i alt vil jeg anbefale denne boken, både for ungdom og for mennesker i 30-40 års alderen som nok vil kjenne igjen flere situasjoner fra ungdomstiden! 

Ingen kommentarer: