lørdag 14. mai 2011

isprinsessen - camilla läckberg

Dette er den første boken i serien om forfatter Erica Falck og politimann Patrik Hedstrøm. I serien på sju bøker, så er dette den siste jeg leser. Litt ironisk å slutte med begynnelsen, men absolutt verdt å ha lest alle!

Jeg elsker krim, og Läckberg er nok en av mine favoritter sammen med Jo Nesbø og Unni Lindell.



I isprinsessen har Erica midlertidig flyttet tilbake til Fjällbacka etter at foreldrene døde tragisk i en bilulykke. Hun skriver på sin femte biografi, og mangler inspirasjon og motivasjon. Tilfeldigvis er hun på feil sted til feil tid, og blir involvert i drapet på Alex, sin barndomsvenninne, som hun så brått mistet kontakt med.

Hun blir ufrivillig en del av etterforskingen, og møter politimann Patrik igjen. Det er gnister med en gang, og det tar ikke lang tid før de er kjærester. Fremtiden vet de lite om.
Anna, Ericas lillesøster, vil selge boligen i Fjällbacka, og Erica er usikker på om kan sitte med den alene. Erica irriterer seg nok aller mest over at dette ikke er Anna sitt ønske, men Lucas sitt. Lucas er den voldelige ektemannen til Anna.

Erica ser alvorlig på saken, og når det skjer enda ett drap i Fjällbacka starter hun sin egen etterforskning, på godt og vondt. Hun får skriveinspirasjon, og plutselig har hun materiale til en ny bok. Boken om Alexs historie.

Resten vil jeg ikke røpe!
Siden jeg kjenner til hvordan det går videre i bøkene, så klarte jeg tidlig å avsløre både drapsmann og ulike andre mysterier i boken. Men jeg storkoste meg likevel, i skrivende stund angrer jeg litt på at jeg brukte to timer i dag tidlig på å fullføre boken. Nå har er alle "opplest"...

Jeg anbefaler boken på det varmeste, og så anbefaler jeg å lese kronologisk, selv om det ikke er noe stort problem å lese litt her og der slik som jeg gjorde!

Ingen kommentarer: