onsdag 11. mai 2011

blodmånenatta - guro sibeko

av en eller annen dum grunn forsvant dette innlegget fredag 13... men nå er det tilbake, og jeg håper det får bli 

Jeg mottok denne boken fra Cappelen rundt påsketider. Cappelen utfordrer leseglade bloggere til å delta på bokbloggturnéen, en fantastisk mulighet for meg som leseglad norsklærer til å oppdatere meg på ny norsk litteratur. Ting og Tang skrev om Blodmånenatta i går, og i dag er det min tur! I morgen vil Gina skrive sin mening om boken.


Boken handler om Kaspara. En jente som bor sammen med mamma, pappa og bestefar i en liten bygd ett eller annet sted i Norge.

Boken starter med en koselig båttur som får dramatiske følger. Kaspara overlever, men mamma forsvinner i havet. Kroppen hennes blir ikke funnet, for Draugen har tatt den.

Kaspara går gjennom en sorgperiode, og finner best trøst på gravplassen. Der kan hun samtale med sin avdøde bestemor, eller med den gamle vikingjarlen.

Kaspara vil at mamma også skal finne ro på gravstedet. Tilfeldigvis får hun kjennskap til den eneste måten man kan redde døde sjeler fra havet.

Boken tar oss videre gjennom flere møter med figurer fra sagn, myter og eventyr. Vi møter de to ravnene Tanke og Minne. De følger Kaspara sin videre jakt etter mamma.

For meg, personlig, var nok ikke dette verdens beste bok. Men som norsklæreren så liker jeg den godt.

Jeg mener den passer best for mellomtrinnet(10 år og oppover) eller for elever som ikke er så gla i å lese. Boken har flotte illustrasjoner som hjelper på leselysten. I tillegg er skriftstørrelsen og kapittellengdene flotte motivatorer til lesing! Kjempeflott at boken ikke er merket med noe alderskategori, selv om jeg prøver å antyde passende alder... Som lærer er aldersmerkningen et vanvittig herk!

Bonuset med å lese boken så får man meg seg mange skikkelser fra norrøn mytologi, myter og sagn. Boken egner seg også som høytlesingsbok i en klasse, der man kan snakke om kjennetegn i etterkant.

Dette er Guro Sibeko sin første barnebok, jeg har selvfølgig googla henne og funnet ut at hun har gitt ut flere bøker som jeg garantert skal sjekke ut!

Ingen kommentarer: