søndag 3. april 2011

havfruen - camilla läckberg


Dette er den sjette kriminalromanen i serien om forfatter Erica Falck og hennes ektemann, politimannen Patrik Hedström. De bor i Fjällbacka, der Läckeberg selv har vokst opp.

I denne romanen er Erica Falck gravid, med tvillinger. Paret har fra før av Maja på 2 år. Erica har det tungt med å gå hjemme. Hun sliter også med tanken på depresjonene hun hadde etter at Maja ble født. Hvordan vil det gå nå som det blir dobbelt, og egentlig trippelt opp med arbeid?
Patrik jobber som aldri før. Magnus Kjellener, ektemann, tobarnspappa og populær kamerat, er sporløst forsvunnet.

Erica på sin side støtter sin forfatterkollega, Christian Thydell med sin debutbok "Havfruen". Christian er gift med Sanna, sammen har de to sønner. Christian er innfyllter, men har knyttet sterke bånd til Magnus og hans to barndomskompiser.

Christian mottar trusselbrev, og han er ikke alene. Alle mennene i vennegjengen er innblandet, men hvor finnes sammenhengen? Plutselig blir den forsvunnede Magnus funnet under isen av en hund. Venne gjengen blir klar over at de ikke er alene om truslene, og en gammel hemmelighet må kanskje pusses støv av?

Samtidig som vi får høre om livet i Fjällbacka, får vi også ta del i et tilbakeblikk i fortiden. En ung gutt på let etter kjærlighet. En fostermor som flytter fokus til sin etterlengtede ektefødte datter. En ung storebror som hater sin lille fostersøster sterkt, men som bare får uendelig med kjærlighet tilbake.

Dette er en bok jeg virkelig vil anbefale, sammen med alle andre bøkene i serien. Det er smart å lese de kronologisk, det har jeg dessverre ikke gjort... Läckeberg skriver spennende fra første stund, og de siste 200 sidene av romanen måtte jeg lese med bare små, korte pauser. Jeg bare MÅ se om mine teorier stemmer, og i denne romanen gjorde det faktisk det! Jeg har vært litt usikker på om jeg har lest denne boken en gang før, for den virket så kjent. Men når jeg tenker tilbake, så ble jeg introdusert for Christian allerede i Tyskerungen, og det var jo den første Läckebergboken jeg leste, og da jeg ble hektet. På en solseng i Tyrkia, august 2009.

Ingen kommentarer: