mandag 11. april 2011

fyrvoktereren - camilla läckberg

Da var jeg ferdig med den syvende boken om forfatteren Erika og politimannen Patrik fra Fjällbacka. Erika er nå hjemme i mammapermisjon, en tvillingfødsel som skjedde brått og brutalt på grunn av en bilulykke. Lillesøster til Erika, Anna, sliter samtidig med tapet av sin ufødte sønn og med skadene etter den grusome bilulykken som avsluttet forrige bok.


Samtidig som vi møter hverdagslivet til Erika og Patrik, tar vi også del i Patriks tilnærmelse til jobben etter sykmeldelsen. Han er tilbake, på aktiv sykmelding, og skal bare engasjere seg litt. Noe som er vanskelig når det plutselig skjer et drap i lokalsamfunnet og ledelsen ved politikammeret er heller dårlig.

En ung mann, Mats "Matte" Sverin, nylig flyttet hjem til Fjällbacka blir funnet skutt hjemme i sin egen leilighet. Han har de siste månedene jobbet som økonomiansvarlig i kommunen, før dette jobbet han ved Friholm, en interesseorganisasjon for kvinner som lever i voldelige hjem.

Under etterforkningen viser det seg at Matte har blitt overfalt utenfor hjemmet sitt i Göteborg, og dette er en av grunnene til at han flyttet hjem. Hans barndomskjæreste Annie, har flyktet sammen med sitt barn Sam fra Stockholm til Gråskär. Annie har flyktet fra sin ektemann, en narkobaron som ligger drept hjemme i sengen.

Samtidig med alt dette, får vi ta del i historien til Gråskär, eller Gastholmen som de kallen den på folkemunne. Øya med fyret går for å være hjemsøkt, og få mennesker trives der. Utenom Annie da, for henne er dette paradis på jord. Historien på Gråskär går tilbake til slutten av 1800-tallet. Unge Emilie har flyttet til øya sammen med ektemann Karl og hans arbeidskamerat. Det er kamp mellom Emilie og mennene...

Jeg liker bøkene til Läckberg kjempegodt, og angrer bare på en ting; at jeg ikke leser de kronologisk!
Jeg blir engasjert fra første kapittel, og det er til tider kjempevanskelig å legge bort boka! Jeg lever meg inn i lokalsamfunnet i Fjällbacka, og har kjempelyst til å besøke dette tettstedet for å se om det er likt som i mitt hode.

Den perfekte påskekrimen!

Ingen kommentarer: