fredag 5. september 2014

Tørk aldri en tåre uten hansker 3. Døden



Originaltittel:  törka aldrig tårar utan handskar 3. Döden 
Forfatter: Jonas Gardell oversatt til norsk av John Erik Frydenlund 
Utgitt av Vigmostad Bjørke i 2014 
Sidetall: 280 
Målform: bokmål 

Siste boken i triologien Tørk aldri en tåre uten hansker. En sterk bokserie som virkelig anbefales! 

Tittelen døden sier seg selv, boken handler om døden. Den ene etter den andre må gi tapt for aids-sykdommen. Noen er så heldig at de holder ut til bedre medisin kommer på banen, og holder HIV-viruset under "kontroll". 

Dette er fortellingen om mine venner. Om Paul og Bengt, Seppo og Lars-Åke. Om Rasmus og Benjamin. De som søkte friheten og kjærligheten i en tid ikke så langt fra vår. Dette er fortellingen om en sykdom som tok mine venners liv mens de ennå var veldig unge. En fortelling om lidelse og om skam og om svik, men også en fortelling om kjærlighet som trosser alt. For du vet hvordan det er: Man får ikke leve livet på nytt. Det er det som er selve poenget. Det som fortelles i denne historien, har skjedd. Alt er sant. Jeg var en av dem som overlevde. Jeg vil bare bryte tausheten. Jeg har gjort det nå.

Det er vondt å lese, og det er enda verre å tenke på at det er mye sant i disse fortellingene... Det er til og med vanskelig å skrive noe om boken i etterkant, føler at alt bare blir tåpelig, og at noken fortjener så mye mer. 

LES!!! 

Ingen kommentarer: