søndag 13. april 2014

Delhis vakreste hender - Mikael Bergstrand


Original tittel: Delhis vakraste händer 
Forfatter: Mikael Bergstrand, oversatt til norsk av Håvard Syvertsen 
Utgitt av Aschehoug i 2012
Sidetall: 330
Målform: bokmål 

"En utrolig morsom bok. Jeg utnevner den til den neste Hundreåringen suksess" radio P4, Sverige. 

I teorien burde dette bære en nok jeg styrte unna, da hundreåringen ikke var noe for meg, men der var noe med boken....

Boken handler om den håpløse og fraskilte Göran Borg. Han teller dager siden skilsmissen, han tenker på eksen Mia konstant, og når han ikke tenker på henne surfer han på fotballforum. Han får til slutt sparken, og på et merkelig vis blir han med kompisen som jobber med reiseliv til India. 

I India fortsetter ulykkene, og Göran blir selvsagt matforgiftet. Dette fører til at han ikke får være med turistgruppen "Incredible India", og må komme etter alene. Han blir kjent med Yogi, en inder i sin beste alder, som alltid har et smart tips på lur. Han møter også fantastiske Preeti som han hodestups forelsker seg i. Selvsagt er Preeti gift med en av Indias rikeste menn.... 

Og selvsagt kommer Göran seg ikke hjem med de andre i reisefølget. Han flytter inn til Yogi, hans gretne mor og deres tjenere. Han glemmer å telle skilsmissedagene, og han starter på nytt. 

Jeg ler, koser meg over India-skildringer og får kjempelyst til å besøke India, snart! 

Anbefales! 


Ingen kommentarer: