onsdag 3. april 2013

tyskerjentene - helle aarnes



Original tittel: Tyskerjentene Historien vi aldri ble fortalt 
Forfatter: Helle Aarnes
Utgitt på Gyldendal forlag i 2009
Sidetall: 185
Målform: Bokmål 

denne boken ble tilfeldigvis med meg hjem i vesken. var nok tittelen som appellerte til meg der den sto i stativet for "sist innleverte bøker".

hadde sett for meg at dette skulle være en fiksjonsbok, som tok utgangspunkt i historier fra krigen og etterkrigstiden. det var det ikke. boken handler om historien til ulike kvinner, med felles "skjebne"; tyskerjenter. forfatteren har brukt mye tid på å finne ekte kilder, og boken inneholder vanvittige 264 kildevisinger. jeg har mer eller mindre utelatt å ta hensyn til, og lest boken som underholdning. selv om det jeg sitter igjen med ikke er underholdning, men sinne...

boken viser sterke kvinner som følger hjertet og kjærligheten. de trosser trusler, skam og elendighet. de ofrer alt for den de har kjær. det er flotte historier som blir fortalt. jeg har gledet meg til å lese videre, og boken forsvant temmelig fort... jeg har til og med hatt høytlesing til gubben, da han er over gjennomsnittet interessert i krigshistorie. tror han hadde like stort utbytte som meg, og jeg vil uten vil bruke en del av kunnskapen i min undervisning i samfunnsfag.

jeg vil ikke røpe så mye av historiene, men kan si at det handler om både tyskerjenter og tyskerbarn. det handler om livet deres etter krigen. som etterfulgt og uthengt. det handler om den vanvittig dårlige behandlingen de fikk, og de tøffe valgene de måtte ta. lærerikt, trist og den overbeviser om at kjærligheten er størst av alt ;)

Ingen kommentarer: