torsdag 28. mars 2013

i morgen var jeg alltid en løve - arnhild lauveng



Original tittel: I morgen var jeg alltid en løve
Forfatter: Arnhild Lauveng
Utgitt på Cappelens Forlag AS i 2005
Sidetall: 198
Målform: bokmål

Denne boken er en av de bøkene som har stått på huskelisten min lengst. Er veldig lenge siden jeg hørte om den, og ble veldig nysgjerrig. Hvordan kan fn schizofreni komme srg videre i livet, bli symptomfri, og attpåtil bli psykolog? Spennende historie!

I januar var jeg så heldig at jeg fikk se teaterstykket "I morgen var jeg alltid en løve", som er basert på boken. Det bar en virkelig god, lærerik og litt trist opplevelse. I etterkant angrer jeg på at boken ikke ble prioritert før teaterstykket, mye var avslørt. Men angrer ikke på lesingen!

Boken er delt opp i tre ulike deler;
Historiee om forvirring
Historier om systemer
Historier om forandring

Den er veldig lærerik, og jeg er imponert over refleksjonene. Det er tydelig at Lauveng har en stor porsjon med fortrinn i og med at hun har erfart så mye selv. Samtidig som hun er bevisst på at alle er individer, og ingen kan behandles likt. Det

" Det er ganske ensomt, og ganske skummelt, når ordene dine mistet sitt innhold og blir et symptom. "

Det kreves litt ekstra oppmerksomhet om msn skal lese den, og få med seg alt. Det er mer fag enn skjønnlitterært. Men jeg liker den. Jeg føler st jeg har lært veldig mye, og vil uten tvil være mer obs. Eneste jeg har å utsette på er alle og-setningene. Nok min lille og forvirrede psykotiske tankegang,..

Anbefales!

2 kommentarer:

aariho sa...

HøresDen må jeg visst finne fram på biblioteket neste gang. utrolig bra ut.

aariho sa...

PC-en min er ikke helt god, så her har jeg laget et uforståelig innlegg. Men boka høres bra ut, og takk for tipset!