søndag 3. mars 2013

stryk meg over håret - agnes l. matre



Originaltittel: Stryk meg over håret
Forfatter: Agnes L. Matre
Utgitt på Commentium forlag AS i 2012

Sidetall: 262
Måform: Bokmål 


wow! denne boken bergtok meg fra første stund. husker ikke helt hvor jeg fant den, men måtte iallfall få biblioteket til å bestille boka.

boken handler om guro, midt i tredveårene. hun har i flere år slitt med bulimi, og nå har legen sagt at hun skal ta tak i livet sitt, ellers så vil hun dø. hun har nylig flyttet ut fra kjæresten sin bengt, og har et typisk bulimiliv. overleve jobb og hverdagslige ting, før hun kan spise-spy-spise-spy-spise-spy og gråte...
hum ser ingen løsning, og psykolog nekter hun å gå til.

guro finner en annonse i avisen, og får jobben som selskapsdame for 75 år gamle marie fra bergen. marie bor på en stor vingård i callian i provance. derfor pakker guro sakene sine, og stikker av fra norge og problemene der. i callian blir hun møtt av åpne armer. hun får et nært forhold til både marie og domeniqe, som også jobber på gården.

hvert kapittel starter med et sitat av en bjørn eidsvåg-sang. nesten hvert kapittel inneholder både nåtid, men også tilbakeblikk til fortid og oppveksten til guro. hun hadde en tilsynelatende perfekt oppvekst, helt til mamma ble syk da guro var rundt skolealder.

boken beskriver alt så bra, og jeg blir vikelig dratt med inn i provance. hadde jeg ikke hatt lyst til å dra dit før, så har jeg det iallfall i dag! boken forsvant nesten litt for fort.
i tillegg liker jeg kjempegodt de gode beskrivelsene på hvordan guro har det i forhold til sykdommen sin. og som forfatteren skriver i etterordet, dette er bare sykdomsbeskrivelsene til en person med bulimi, og ingen fasit. guro har de siste ti årene hatt behov for å ta kontroll over livet sitt, og den kontrollen har vært å spy...

forfatteren forteller om boken her

anbefales på det sterkeste!

Ingen kommentarer: