søndag 12. august 2012

nora og henrik - kjell nekstad



Original tittel : Nora og Henrik
Forfatter: Kjell Nekstad
Utgitt av Snøfugl forlag i 2011
Sidetall: 237
(ifølge haugenbok.no)
Målform: bokmål og dialekt

boken forteller historien til to personer; nora og henrik, som begge bor i en liten bygdeby i trøndelag på tidlig 1980-tall. nora er født og oppvokst i en bygd ca 40 mil fra denne byen, hun er yngste datter i familien, og har avbrutt studiene for å jobbe på en lokalhandel. henrik er prest, og fra østlandet et sted. han bor sammen med kona guro og den 6 år gamle sønnen fredrik.

nora og henrik har en dragning mot hverandre, og vi får høre om begges tanker rundt dette.

nora har vært heldig, hun har funnet seg en fin leilighet hos et gammelt ektepar, og trives godt. på jobben har hun også god kontakt med kjøpmannen og konen hans, selv om nora er troende og de er humanetikere. nora går ofte til kirke. på fritiden ellers er hun mye sammen med lærerinnen linda, og litt sammen med naturnværnkjempen gunn.

trygve, en bankmann, er daglig innom butikken. han er forelsket i nora, og hun går med på å være med på båttur sankthansaften. etter dette blir det kino, men så blir det brått stille...

henrik på sin side sliter i jobben sin, han føler at tiden ikke strekker til og at han ikke har kontroll på det han burde ha kontroll over. i tillegg krangler han og guro hjemme, og guro forteller at hun har fått et godt øye til en i koret sitt. de er begge flinke til å skjemme bort sønnen, og lurer egentlig på om han burde få et søsken snart. alt hoper seg til slutt opp, og henrik blir hentet av ambulansen en kveld etter at de har lagt seg...

en helt OK bok, verken mer eller mindre. jeg brukte noen dager på å sette meg inn i den, men etter å ha lest 50 sider gikk boken ellers ganske kjapt. det som kanskje irriterte meg mest var at replikkene til en del av menneskene står på dialekt. og en trønderdialekt som fører til at jeg må lese det høyt inni meg... i mitt sære tilfelle fører dette igjen til at jeg startet å tenke på trønderdialekt, fordi jeg har lest ganske intenst i boka de siste to døgnene...

det er debutromanen til kjell nekstad han er lærer, og det synes jeg speiler igjen i boken. tipper han er historie- og rle-lærer! av og til irriterte det meg at det aldri står eksakt hvilke årstall og hvilke by man er i, fordi det blir gitt så vanvittig gode hint...

Ingen kommentarer: