fredag 8. juni 2012

bomb dem! - mikael niemi

denne boken fikk jeg tilsendt av cappelen damm i regi av deres bokbloggturne. i går var det synne larsen som vurderte boken,jeg trodde jeg var den siste til å vurdere, men der tok jeg feil! sarai94 skal blogge om sine meninger i morgen! 






Original tittel : Skjut apelsinen
Forfatter: Mikael Niemi, oversatt av Erik Johannes Krogstad
Utgitt av Cappellen Damm i 2012

Sidetall: 202

Målform: bokmål 


sterk historie, inspirert av de finske skolemassakrene.
brennende aktuell etter vår egen tragiske 22. juli, 2011. 


dette står det på baksiden av boken med fet tekst. jeg er litt usikker på om jeg kan si meg helt enig i dette. til tross for at dette var noe av det som kanskje appellerte aller mest til meg da jeg valgte å melde meg på denne boken. dette var en virkelig aktuell bok, som kanskje kunne skape leserinteresse hos noen av mine elever tenkte jeg. etter å ha lest boken kommer jeg nok ikke til å anbefale den på det sterkeste til noen av mine elever, dessverre. 


jeg synes tanken bak boken er veldig spennende, men utførelsen er nok ikke det beste jeg har lest, dessverre...


bokens hovedperson er en 16 år gammel gutt som ikke passer helt inn i "normalen" i en skolehverdag. han bor sammen med mor i en toroms, og sover på sovesofaen i stuen. han har minimalt med venner, og kategoriserer medelevene som dritter og idioter. 


i korte trekk kan jeg oppsummere boken med stor spredning innenfor tema. foreldre stiller høye ønsker til barna, vennskap, mobbing, utestenging, vold, sinte bikkjer, seksualitet, utestenging, barnevern, sykehus, død, forventninger, å forelske seg i feil jente, skikkelig utdriting, en gryende poet og knut hamsun.  


for meg blir det et forsøk om å skrive noe spennende og fengende, og så blir det bare en smørje av mye rart. det er vanskelig å følge med i boken, det er så vanvittig mye som blir presentert at man må hele tiden ha hodet med for å kunne få med seg hva som er det viktige. det var kanskje akkurat det som førte til at jeg ikke likte boken så veldig godt. 


boken ble lest i mai, og dette innlegget er forehåndsskrevet. jeg gleder meg masse til å lese hva de andre i denne runden synes om boken. er det bare jeg som ikke helt tok boken, eller sitter de andre også med litt blandede følelser om boken som kunne ha vært så vanvittig bra...? 

4 kommentarer:

Siri sa...

Holder på å lese denne boken nå, og jeg er snart ferdig. Du er ikke den siste som skal vurdere denne boken, for jeg skal vurdere den i forhold til bokbloggturneen å :P

Ingaplinga sa...

oi, du har kanskje kommet med senere?
jeg har bare brukt den opprinnelige listen siden jeg leste og skrev innlegget lenge før...
skal fikse når jeg er tilbake på datamaskinen min! flott at du sier ifra! blir spennende å se om du liker boken ;)

Gråbekka`s Blogger sa...

Synd ikke boken falt helt i smak, det hørtes ut som den ville fortelle så mye at det ble bare surr:) Har ikke lest boken,men har notert den ned:) Ha en god helg!:)

Ingaplinga sa...

ja, det var vel akkurat det inntrykket seg satt igjen med. og ble kanskje ekstra skuffet siden dette var en bok jeg hadde store forventninger til!
har vært innom de andre bloggerne som har vurdert den, og det har vært både og der...

vi fikk faktisk boken til skolen her om dagen, sammen med noen andre fra turneen. veldig spennende når det kommer bøker man selv har fått et forhold til, da kan man guide bedre!

god helg til deg også!