lørdag 31. mars 2012

saynab - eva norderhaug


Original tittel : Saynab - min historie 
Forfatter: Eva Norderhaug  
Utgitt av Aschehoug i 2004

Sidetall: 168

Målform: Bokmål  


dette er en sann historie, historien om saynab. saynab er født og oppvokst i somalia, sammen med mor, stefar og lillebror abdi. da saynab var 12-13 år kom pappa på besøk, han ønsket å hente saynab og abdi med seg til norge, slik at de skulle få en god oppvekst. saynab bodde på denne tiden i et telt i en flyktningleir. 


begynnelsen av boken forteller om den første tiden i norge. saynab kom til et flyktningmottak på sørlandet, der flyttet hun litt rundt før hun endte opp i holmlia i oslo. der fikk hun sitt første ordentlige hjem i norge. så langt man kan kalle det ordentlig. pappa stikker av, fordi han vil prioritere sin nye familie. han er alkoholisert, og kommer bare sporadisk innom med litt penger og for å kjefte/slå. 


saynab har problemer med å finne seg til rette i det norske samfunnet, og forstår ikke heilt hvordan ting fungerer. hun reagerer dermed med å bruke vold, og dette er hverdagen store deler av ungdomstiden hennes. hun søker meningen med livet, hun danser, hun sloss og hun savner en trygg familie. 


boken er en ungdomsbok, og jeg har lenge tenkt at jeg skulle lese boken. første gang jeg fikk høre om boken var som nyutdannet lærer. endelig skulle jeg lese den selv, men endte opp med å låne den bort til en elev som syntes historien var spennende da jeg presenterte starten i en lesetime. 


boken er veldig lettlest, og jeg har ikke brukt mange timene på den. dette er ikke noe spesielt høydare av en litterær bok, men jeg liker historien som blir fortalt. tror at det er mye læring i å lese den for ungdommer.
siden boken er så lettlest, så skal nesten hvem som helt mestre å lese den. coveret er nok ikke det coveret som appellerer mest til en "fjortiss", men blir boken presentert og kanskje lest litt høyt fra vil den nok vekke interesse! 

Ingen kommentarer: