fredag 30. desember 2011

offa forteljingar frå ei øy - ronnie m.a.g. larsen





Original tittel : Offa - forteljingar frå ei øy
Forfatter: Ronnie M.A.G. Larsen 
Utgitt av Cappelen Damm i 2008 

Sidetall: 128

Målform: Nynorsk 


offa, som er lokal slang for huff, er en bok med flere fortellinger fra en øy utenfor ålesund. giske er en paddeflat øy, midt i havgapet. i boken hetes det at det bor cirka 600 personer der. dette gjør det også i min hjembygd, og jeg kjenner meg igjen i bygdehistoriene. 


historiene om bygdeoriginalen galne-perry, ferje--petter, taxi-arne og sladre-guri. om han som drar til militæret og mister barndomskjæresten til muskelbunten helge. om den første negeren som kom til bygda og om rånekjøring og rekordsetting på "ruta". om perdy som emigrerer til usa, og bare er hjemom i begravelsen til sin 20 år eldre bror. om dansen på lokalet, forspillet og slåsskampen etterpå. om åpningen av broen og tunnelen(som jeg kjører hver dag til jobb). om han som kunne bli verdensmester i boksing, og om gutten som dro på friing til byen men som ble skremt av "svigerfar" som ikke ville at datteren skulle ende opp med en bonde fra øyene. 


offa er nok ikke en bok for hvem som helst, man bør ha bodd på bygda for å le rått og godt av denne. for meg passer den perfekt! boken leste jeg fort, i løpet av en kveld. jeg kunne lett dra paralleller til flere episoder i boken til min oppvekst. dette er bygdenorge på sitt beste! 
det er 22 fortellinger, man kan velge å lese de alene eller samlet som en fortelling om stedet. 


forfatteren er også trommeslager i the margarets, et band som nå er oppløst men som jeg fremdeles digger! 

Ingen kommentarer: