tirsdag 22. november 2011

cat fight - ingunn aamodt

boken fikk jeg tilsendt av Cappelen Damm i regi av deres bokbloggturné
i går var det synne larsen som anmeldte boken, i dag skal jeg prøve meg og i morgen er det aud j h sin tur ut. mitt bidrag kan du lese under bildet her!






Original tittel : Cat Fight
Forfatter: Ingunn Aamodt

Utgitt av Cappelen Damm  i 2011

Sidetall: 140



cat fight er den tredje boken i serien om marlena evensen. jeg har ikke lest de to bøkene før, og man trenge ikke gjøre det heller.  


marlena er 14,5 år og har ingen kjæreste men et stort håp om å få en snart.  hun har to bestevenninner, minda og emma, og en bestekompis po. 
marlena har nylig vært på ferie til spania sammen med mamma og pappa, som er skilt fordi pappa var utro og fikk siri, marlenas halvsøster som er en skikkelig guttejente og sannsynligvis lesbisk. siri var også med på ferien, og det var også de to bestevenninnene til marlena. 


mens de var på ferie gikk po hen og ble sammen med tonje, den aller verste jenta på skolen. tonje nekter po å ha kontakt med marlena, og marlena finner ut at hun savner po så masse at hun kanskje er forelsket i han. og nå skal hun ha han tilbake, koste hva det koste vil!


marlena, minda og emma legger flere slagplaner, de kjøper kondomer som de plasserer i bokskapet til tonje, de stikker av til moss og får problemer med toget, marlena går på betalt date for å få po sjalu og mye mye mer. alt topper seg under middagen på den spanske restauranten der "alle" samles, og far til marlena skal imponere moren med sin gitarspilling. 


dette er en typisk fjortissbok, en bok som barn under fjorten år vil elske! mine elever er fjorten år, og jeg tror at dette hadde blitt en kanskje litt barnslig bok for de mest modne. men for en umoden fjortenåring eller en 12 åring er dette toppen! akkurat slik de liker det; venner, fiender, gutter, mote, sminke og intriger. nesten som en såpeserie! 


boken er veldig lettlest. små kapittel, stor skrift, illustrasjoner og msn-samtaler. 

Ingen kommentarer: