mandag 6. juni 2011

søsteren min på peishylla - annabel pitcher

Original tittel : My sister lives on the mantlepiece
Oversatt av John Grande
Utgtt av Cappelen Damm AS i 2011
Sidetall : 204



"Den kvelden satt jeg i vinduskarmen og leste om mirakelet meg. Roger hadde krøllet seg sammen ved føttene mine. Boka la i vei om hvor unik og spesiell jeg var, siden sjansen bare var én tili en million milliarder for at jeg skulle bli meg. Hvis ikke akkurat den sædcellen til pappa hadde møtt akkurat den eggcellen til mamma på akkurat det tidspunktet, hadde jeg vært en annen person. Det hørtes ikke ut som noe mirakel. Det hørtes ut som uflaks."

Jamie Matthews er 10 år. Han har nylig flyttet til ny by, sammen med storesøster Jas(Jasmine) og pappa for å starte på ny. Med seg på lasset har de urnen til storesøster Rose, som døde under av en bombe 11. september 2001. Rose var tvillingsøster til Jas, og da hun døde raknet familien. Første konflinkt var hva de skulle gjøre med kroppen til Rose, nå ligger halve hun i graven som moren steller, og den andre halvdelen står på peishyllen. Pappa forguder Rose, og kjøper både julegaver og bursdagspresanger.

Etter ulykken for fem år siden har familien blitt drevet i ulike retninger. Pappa har fått alkoholproblemer og har gått inn i en dyp depresjon. Mamma deltok i sorggruppe og endte med å stikke av med en av de andre deltakerene. På tvillingenes bursdag. Jas har "freaket"; sluttet å spise, piercet seg og farget håret rosa. Jamie, som er den eneste som ikke husker Rose, har ikke vist noe form for følelser og heller ikke grått.

Jamie, Jas og pappa har nå flyttet på landet, i håp om at pappa skal kunne starte å jobbe igjen. Jamie håper også på å finne seg noen gode venner, for det har han ikke vært heldig med før.
Alt som skal bli så bra, går ikke helt etter planen.
Jamie legger en slagplan for hvordan han skal spleise mamma og pappa sammen igjen, en plan for at livet skal bli bra til tross for at Rose er borte.

Mitt lærerhjerte blør når jeg leser om den håpløst religiøse læreren som flytter elevene oppover på skyer med mål mot himmelen. Jeg ler litt innvendig når alt går på tverke under skoleinspeksjonen, og jeg blir provosert når hun ikke ser tegnene på at alt ikke er som det burde være i familien Matthews hjem.
Jeg elsker forholdet mellom lillebror Jamie og storesøster Jas, "Jeg forlater ikke broren min. Familien må holde sammen"


Boken passer til alle over 10 år. Her finner man litt for enhver smak, terror, vennskap, skilsmisse, død, skolevesen, talentiader, kjæledyr osv.
Eneste minus jeg kan se er at jeg ikke liker måten direkte tale er brukt. Det kan være vanskelig å forstå for en ung leser at den teksten som er skråstilt faktisk er direkte tale, de blir jo tidlig introdusert for - eller "...". Ellers så er denne boken en veldig søt og likevel alvorlig bok!


Denne boken har jeg fått tilsendt fra Capppelen Damm, i deres bokbloggturné. Jeg var førstemann ut til å vurdere boken, og i morgen vil Nattfisk vurdere den! Gleder meg til å se hva h*n synes om boka!

2 kommentarer:

ellikken sa...

Har akkurat blitt ferdig med min omtalte (ut på torsdag), og etter div. misnøye fra andre, var jeg litt i overkant spent på din bedømmelse.

Likte omtalen din veldig, veldig godt :) -Og uten å røpe for mye kan jeg vel innrømme at jeg er enig i det meste du skriver :)

Ingaplinga sa...

Så bra! Jeg har faktisk ikke googlet en eneste omtale på boka, men kjenner at jeg skal gjøre det nå!
Gleder meg til å se hva dere andre mener. Det gikk litt trått med meg i begynnelsen, men plutselig så var boken ferdiglest på en-to-tre!
Har snakket om den i klassen min, og det var flere som ville låne den!

Stikker garantert innom din bedømmelse på torsdag ;D