fredag 22. april 2011

ulykkesfuglen - camilla läckberg

påskens andre bok var selvsagt en krim.



Forfatteren Erica har nylig fått datteren Maja. For tiden går hun hjemme, der hun steller sin søster Anna og hennes to barn, Adrian og Emma. Anna har lidd i flere år, og i selvforsvar drepte hun ektemannen Lucas. Hun er frifunnet, men har gått inn i en transe der hun ikke klarer å ta vare på seg selv en gang. Samtidig som hun skal stelle barn og hjem, så skal hun planlegge sitt eget bryllup. Hun og politimannen Patrik skal gifte seg i pinsen.

Patrik jobber mye mer enn 100 % ved det lokale lensmannskontoret. Nylig har det vært en utforkøring, der Marit døde. Marit har levd i skjul som lesbisk, hun er avholds, og blir funnet med en promille på over 6. I bilen ligger det en side av en "Hans og Grete"-bok, og det viser seg kjapt at det ikke bare er henne som har dødd full i promille og med "Hans og Grete" ved seg.

I Fjällbacka, der Erika og Patrik bor, har 6 kjente realitykjendiser inntatt bygda. Fucking Tanum heter konseptet, og kjendisene skal bo og overleve i lokalsamfunnet. Etter en fuktig og konfliktfylt kveld blir en av deltagerene funnet drept, og det lille lensmannskontoret har plutselig arbeid for dobbelt så mange.
Patrik strekker ikke til i bryllupsplanleggingen, men heldivis har Anna "våknet fra dvalen".

For å ikke røpe for mye, så vil jeg ikke skrive så mye mer.
Jeg likte boken veldig godt, men det tok ikke lang tid før jeg forsto mer enn jeg liker å forstå.
Hele plottet tok jeg ikke nøyaktig, men jeg tok det ganske så kjapt!

Slutten av boken innleder den neste i serien "Tyskerungen", den var min første Läckeberg, og er kanskje en av favorittene fremdeles!

Ingen kommentarer: