tirsdag 1. mars 2011

Konstruktiv tilbakemelding

I mitt yrket er det viktig å gi konstruktiv tilbakemelding. Det er ikke bra nok å skrive "flott" "kjempebra" "dette får du til" "neste gang er du der"!


Norsk skole har nok dessverre vært alt for dårlig på konstruktiv tilbakemelding, på barnetrinnet. Vi har vært flibnke til å fortelle om elevene er positive, flittige, stille, pliktoppfyllende. Men ang. hvor de ligger faglig, tror jeg det nok har vært diverse... Heldigvis er dette i endring nå!

For min del, jeg har mest erfaring fra ungdomsskole, så har nok dette med konstruktive tilbakemeldinger vært variabelt. Noen har gitt en karakter og andre har gitt et blodbad...

Jeg liker ikke de berømte blodbadene, og velger derfor aldri fargen rød når jeg retter. Ofte retter jeg med blyant, men skriver kommentarene på eget ark, med penn og tar kopi. Slik at jeg skal ha det dokumentert.

Kommentarene mine har vært ulike. I begynnelsen var det i dokumentet, så ble det i dokument og på papir. Jeg har prøvd ut kriterier og plassering i form av avkrysning, jeg har prøvd kriterier i form av smilys og jeg har brukt to stjerner og et ønske.

Det jeg liker best er å gi tilbakemeldinger som elevene kan dra nytte av. Jeg vil at elevene skal fokusere på tilbakemeldingene, ikke på karakteren. Jeg vil at de skal bruke tilbakemeldingene i videre arbeid. Dette er dessverre litt vanskelig, da elevene er på ulike modningsnivå. Noen ser nytten, og andre ikke. Slik vil det være i alle klasser.

Etter at jeg var på NyGiv-samling i Trondheim fikk jeg litt inspirasjon til å prøve ut prosessorientert skriving, noe jeg hadde tidlig i yrkeskarrieren min. Da dette var en del av eksamensformen i norsk. Dessverre er det ikke det i dag! Kanskje passer det ikke som eksamensform, men for å lære frem til eksamen tror jeg nok dette er den mest konstruktive måten å skrive tekster på. Selv om elevene må lære å skrive selvstendige tekster, uten tilbakemelding også!





Derfor har jeg laget meg litt ekstrajobb i ferien. Rett før feriestart hadde mine søte små tre-timers skolestil. Nå sitter jeg og skal gi disse konstruktive tilbakemeldingene på halvgjort arbeid. Hva får de til, og hva får de ikke til? Hvordan skal jeg treffe med kommentarene mine? Hvor mye skal jeg rette av skrivefeilene før det blir overload for enkelte elever?

Dette har kanskje vært det vanskeligeste av alt rettearbeid jeg har gjort på mange år, men jeg tror nok at når alt kommer til alt så vil både jeg og elevene lære mer av dette enn av å gi tilbakemelding med karakter med en gang! Man kan jo ikke bli verdensmester i første forsøk, eller hva?

2 kommentarer:

Lena sa...

Dette høres ut som et veldig bra opplegg. Å la de få begynne teksten, men ikke gjøre ferdig før evt du har gitt videre veiledning. Jeg leste forresten om dere i avisa, det så kjempekjekt ut!

Jeg ble spurt om å få være med når Ørsta vgs skal ha norsk fagdag på onsdag. De er knallgode på skriving! Jeg har sett oppgavene og opplegget, Maria Parr skal være der og alt mulig - så dette har jeg kjempelyst til!! Men Runa har bursdag da, og Emil skal til kontroll, så jeg må nok prioritere dem..

Uansett så er skolene på vei til å tenke annerledes, og fokusere mer på prosessorientert skriving - så jeg ser frem til mye spennende:)

Ingaplinga sa...

Liker prosessorientert skriving godt, men det gjør jo at arbeidsdagen til læreren blir enda mer full av arbeid... Tjo-ho!

Ørsta vgs god altså? Tanta mi jobba der inntil nylig da hun gikk av med pensjon. Skal høre med henne ang. skriving der! Begge søstrene har også gått der!

Gleder meg til neste samling på NyGiv. Skal starte opp med elevene på mandag, og gleder meg faktisk! Blir spennende å høre hva de andre har gjort, få inspirasjon og ideer!