søndag 26. desember 2010

Potensgiverne - Karin Brunk Holmqvist

 

At nød lærer naken kvinne å spinne, gjelder i aller høyeste grad de gamle frøknene Tilda og Elida. Søstrene på 72 og 78 år bor fortsatt i barndomshjemmet i en liten svensk by hvor tiden nærmest står stille. Alt er som det pleier, inkludert utedoen, hvor en visitt ofte blir en kald opplevelse.





 Julens første bok var ferdiglest for et par dager siden. Potensgiverne het den, og har hatt plass på mitt nattbord siden september. Har hatt en del biblioteksbøker oppå seg, og de har vært førsteprioritet i køen! Boken ble jeg anbefalt av en venninne i sommer, glemte litt av den og i september kom en annen venninne med boken og sa bare; LES!

Begge venninnene mine var oppoverørene begeistret for boken, kan ikke si at jeg ble like tatt som de ble. Men boken er morsom! Kan kanskje være at jeg har hørt SÅ mye bra om den, og at forventningene mine ble litt for høye? Eller så er jeg kanskje litt for sær?

Boken handler iallefall om to søstre, på 70+. De bor sammen i en liten svensk by, i det samme hus som de ble født i. Begge er jomfruer, og har opplevd heller lite utenom nærmiljøet. De har en yngre bror, som de møter en sjelden gang. De to søstrene får plutselig en ny sommernabo da nabohuset blir solgt som feriebolig. Denne nye naboen åpner nye dører og lyster hos de gamle søstrene, og livet får en ny giv og nye mål!

Boken er veldig lettlest, og anbefales gjerne for bussturer etc. Søt liten sak som man kan lese samtidig som man gjør andre ting! 

Bruker jeg lærerbrillene mine hadde den nok fått en 3/4!

Ingen kommentarer: