torsdag 24. desember 2009

Juleferie og julestemning...

Da har jeg tatt skikkelig juleferie, og er hjemme hos mor og far på Hellesylt.
Vi kom i går, litt ut på ettermiddagen, fullastet med pakker - klær og pc'er... Selvfølgelig må pc'n være med på ferien! Men i går glemte jeg å finne den frem...


Bilen føltes litt sånn ut... Bildet er googlet med emnet "Fullpakket bil"... 

Da vi kom var min søster og hennes to små gull hos opphavet. Vi koset masse, og det er morsomt å se hvor fort de vekser når de er så små. Lille prinsen sprang rundt omkring, og gjorde ALT han viste var ulovlig! Storesøster på 3 passet på å påpeke når han gjorde ulovlige ting, samt ekskludere han fra "voksentingene". Hun er ganske så veslevoksen, men likevel bare et lite barn. Søta mi!


Bildet er googlet under emnet "juletre uten pynt"...

Planen i går var å pynte juletre, men som alltid må noe streike... Da vi endelig fikk satt opp juletreet, og skulle starte med juletrelysa, så fungerte de jo selvsagt ikke! De var vistnok nye i fjor, så først måtte mamma og søster sjekke pærene, så var det min kjæres tur til å teste de. Mamma fant frem lysene som var enda gamlere, for vi kaster jo ingenting i dette huset, og selv om vi byttet pærer, så ville de ikke fungere... Det endte til slutt opp med at mamma kjøpte nye lys på butikken, men da var klokken så masse at det ble for sent å pynte. 

Nå sitter jeg oppe, helt alene i et stille og halv-pyntet julehjem. Min kjære sover fremdeles, opphavet har dratt på jobb og søsteren med familie har ennå ikke kommet ned.

Skulle vel strengt tatt ha hjulpet litt til med julepyntingen, men som mamma sier; jula er ennå lang, og det vi ikke får pyntet i dag, det kan vi ta senere. Jeg ser stadig minus med å være selvstendig næringsdrivene, og spesielt i de travle juletidene. Jeg er gla for at min jobb har juleferie, og at jeg har helgene fri slik at jeg får gjort unna forefallende arbeid i hjemmet. Ofte har jeg ikke helt energi til å ta i et alt for stort tak hjemme, og da tenker jeg på mine foreldre som drar på jobb før klokka ni hver dag, og i går var de ikke hjemme før nesten 21;30.... Hva har du igjen av dagen da???

Sett bort fra at vi ikke er helt "julete" hjemme ennå, så har jeg mer av nok julestemning. Dette er jo på en måte den julen jeg er vant til. Det å jobbe lenge på lille julaften, det å stresse på jobb julaften, og å bare se brøkdeler av "tre nøtter til askepott" fordi jeg må trå til litt på butikken. Jeg elsker jo å sitte i kassen på julaften, ønske alle god jul og le litt over at det er de samme personene som har glemt å kjøpe rødkål eller poteter. Det er de samme personene som haster inn rett før stengetid, og som bruker UTROLIG lang tid på å bestemme seg om de skal kjøpe melkesjokolade eller stratos...

Huff, julestri kan være så mangt, og jeg er på en måte gla jeg sitter mellom barken og veden, og kan se julestria fra to sider! Mamma hadde fått et søtt spørsmål fra en kunde her om dagen "Hvordan klarer dere å feire jul da?". Jula handler vel ikke om å vaske og pynte mest? For min del handler den om å være sammen med personer man bryr seg om, og å kose seg sammen med dem! Gaver og mat får man uansett nok av, og julepynt kan være en bonus. Stemningen ligger ikke i pynten, men i kosen!

.....................................................................................
Spørsmål;
Hvordan feirer du jul?
Har du noen "ritualer" i forjulstid/på julaften?

Ingen kommentarer: