søndag 28. desember 2014

Jenta

Originaltittel: Das Mädchen 
Forfatter: Angelika Klüssndorf, oversatt til norsk av Øystin Vidnes
Utgitt av Skald i 2013 
Sidetall: 160 
Målform: nynorsk 

Det var noe med omslaget som fanget min oppmerksomhet, og tittelen.... Denne måtte bli med hjem, angrer ikke! 

Jenta handler om en navnløs jente, hun vokser opp i DDR. Mor jobber som servitør på jernbanekafeen, far er alkoholiker og bare periodevis tilstede. Jenta vokser i hovedsak opp sammen med mor og lillebror Alex. Mor orker ikke å være mor, og Alex er ikke som alle andre. Han er stille og den rake motsetningen til den tøffe storesøsteren. 

Etter hvert kommer en lillebror til, Elvis. Jenta er den eneste som får roet han, de knytter sterke bånd. Jenta rømmer, stjeler og lyver og ender etter hvert opp andre steder enn hos mor. Men hun lengter alltid tilbake til Elvis, den eneste som har vist kjærlighet og tilhørighet. 

Som voksen får jeg så vondt inni meg når jeg leser om denne oppveksten, blir så forbanna på både mor, far, lærer og barnevernet. Tenker heldigvis er det fiksjon, men dessverre tror jeg nok flere har/hadde det sånn.... 

Ingen kommentarer: