torsdag 27. juni 2013

Sommer i storbyen - candace bushnell

Original tittel: Summer and the City 
Forfatter: Candace Bushnell, oversatt til norsk av medlem av Norsk oversetterforening 
Utgitt på H. Aschehoug & co i 2011
Sidetall: 410
Målform: bokmål 

Historien om hvordan Carrie fra Sex og Singelliv(min favoritt tv-serie) endte opp i New York, og hvordan hun møtte Samantha, Miranda og Charlotte. 

Fra før av har forfatteren gitt ut Carries dagbok som jeg leste for en tid tilbake siden. den handlet om livet til Carrie i hjembyen, og hennes ønske om å bli forfatter. Nå har Carrie endelig nådd målet: New York. Hun er ferdig på High school, det er slutt mellom henne og kjæresten, og hun skal dette sommeren ta et skrivekurs før hun starter på college til høsten. 

Boken starter med at Carrie kommer til NY, og blir selvsagt frastjålet veske og alle penger. Hun har allerede fått leige et rom hos en eldre skuespillerinne, men første dagen kommer hun seg ikke dit. Hun ender opp hos Samantha, søskenbarneet til Donna LaDonna. Her blir hun dratt med på fest, og får en heftig start på NY-livet. 

Hun finner til slutt frem til bostedet sitt, og det er heller dårlig... Det varer ikke lenge Athen bor her, men vil ikke røpe historien. Skrivekurset starter hun også på, men hun har litt skrivesperre. I tillegg foretrekker hun fester og nattelivet i byen som aldri sover.

Ved tilfeldigheter møter hun også Miranda, rødstrømpen. Til tross for at det er tre ulike jenter, så blir forholdet medlem C, S og M sterkt og lattermildt. 

For å ikke røpe for mye, så velger jeg å la være å skrive mer. Boken er sånn bob bob, ingen litterær høydeskrekk, men veldig OK sommerlesing. I tillegg er det jo også litt morsomt å få forhistorien til serien. Kan røpe så masse at man også får hilst så vidt på Charlotte i boken også, men det er bare så vidt! Den eneste jeg mangler er mr. Big, men han er erstattet med en perfekt stand-in Bernard! Skuespillforfatteren som er MYE eldre enn Carrie....

2 kommentarer:

Gråbekka`s Blogger sa...

Liker så godt dette omslaget, skikkelig jentete. Men jeg har holdt meg unna denne boken rett og slett for at jeg ikke tror jeg vil like den, kanskje jeg vil det, hvem vet? Liker serien på tv og filmene. Synes det er litt rart jeg ikke vil lese boken:) Koselig å høre du likte den, kanskje jeg skal gi den ett forsøk en gang:)

Ingaplinga sa...

Er en heilt greit bok, litt gøy å vite om forhistorien, hvordan de møttes. Men absolutt ingen høydare! Morsomt at du liker coveret, det byr meg faktisk litt imot, hihi!