mandag 20. desember 2010

nettliv dått kåmm...

Hadde utdanningsvalg med elevene i dag, og skulle lese en tekst om livet til Lars. Hans valg i livet, hans interesser og veier. Hjernen startet å gå da jeg las om første inntog av datamaskin, og ikke minst; Internett! Dette var tingen!

Husker godt da vi både fikk datamaskin og Internett, og ikke minst; pappas første bærbare PC! Hahaha, vi hadde dødd av treige maskiner i dag!



Husker også interessene rundt Internett i begynnesen. Det var bilder av kjendiser og tatoveringer som var tingen for meg! Husket at jeg surfet på ELENDIGE sider, med grelle bakgrunner og store fonter... Heldigvis har Internett endret seg en del i dag. Husker også så spennende det var med chatte-programmene i ungdomsårene, og all den tid vi brukte på mIRC, finnes dette i dag også eller?

Etter dette var det hotmail som ble hipt og kult, alle skulle jo ha hotmail! Etter hotmailen kom MSN, eller messenger som vi så poppis sa. Da var vi jo vel kommet LANGT ut på snart dette århundret!

Etter MSN kom blink, tett etterfulgt av Nettby. Jeg hadde profiler begge stedene, men ble mindre og mindre aktiv da jeg fant ut at de fleste elevene mine også var der... Før jeg fikk noe profil på nettsamfunnene fikk jeg min første blogg på sprayblogg.no, dette var vel i det herrens år 2003-2004! Jeg hadde da allerede laget flere hjemmesider, men fant ut at det var like enkelt med en blogg!

De fem siste årene har gått styggfort! Mine profiler på både blink og nettby er for lengst slettet, og etter det jeg forstår så er det snart ikke noe som heter blink eller nettby lenger! Jeg har byttet fra Ingaplinga profil på facebook til mitt ordinære navn. I begynnelsen var jo facebook litt småskummelt, og veldig usikkert! Ler høyt når jeg tenker på meg og min kompis som hadde de fantastiske tullenavnene i begynnelsen, og så fant vi ikke ut hvordan vi ble "normale" når vi så at alle andre var det!

I dag bruker jeg MSN så vidt det er. Har logget meg på i kveld, men i "avkoblet"-modus. Bare for å være innom liksom. Mine siste oppdateringer fra fra folk som kjøpte seg hus for 2 år siden...
Jeg bruker facebook daglig, men jeg kommenterer ikke noe hver dag nødvendigvis....
Jeg bruker twitter for å holde meg oppdatert på nyheter og emner jeg interesserer meg for. Når jeg er i humør tvitrer jeg en del tilbake, men det er bare når jeg føler at engasjementet og overskuddet er der!
Jeg har også mine 2 blogger som jeg bruker når jeg føler for det! og sist men ikke minst; min myspace-profil som jeg ikke får meg til å slette selv om jeg ALDRI bruker den...

Jeg legger stadig fra meg spor på verdsveven, men har nok bitt MYE mer kritisk til hva jeg legger ut, og ikke minst for hvem!
Det er fort gjort at ting som står svart hvitt på en skjerm blir feiltolket. Noe som er sagt i en tone blant to personer, kan lett bli feiltolket av to andre som ikke har samme bakgrunn for å forstå!

Jeg er som alle andre mennesker nysgjerrig av natur, og har vel lært meg etter flere år på nettet at det kan være like greit å ikke snoke. Ofte kan man misforstå, feiltolke og ikke minst; sende ut feil vibber!

La nettet være et sted for positiv og konstruktiv tilbakemeding!

Ingen kommentarer: