onsdag 31. mars 2010

Påskas harryhandel er unnagjort...

Nå er vi hjemme etter ett døgn hos opphavet mitt. De har sin egen lille sparbutikk, til stor glede for alle etterkommere! Jeg har gjennom hele oppveksten vært bortskjemt i matveien, spist biff til hverdags og aldri hatt tomt og kjedelig kjøleskap. Jeg kjenner den dag i dag abstinenser av å fylle opp kjøleskapshyllene om det blir litt få påleggsorter tilgjengelig... Jeg hater å spise det samme pålegget to ganger på rad, så lenge det ikke er leverpostei da...

Bildet er lånt fra; http://www.spar.no

Men tilbake til årets harrytur.... Min harrytur går bare "down town", og ned til butikken. Der samler mamma opp diverse matvarer med utgått dato. Hun fryser ned den dagen datoen går, og så får vi barna som ønsker, med oss diverse kjøtt og kyllingvarer, samt deilige mengder med oppskjært brød. Digger denne luxusen, selv om det fort blir veldig fullt i kjøleskap og fryser. I dag fikk vi med oss FIRE kasser, og de inneholdt mengder med ulike pølsetyper, kylling og kalkun-, grill-, middag-, wiener- og knekk-pølser. Vi fikk med oss diverse oppskjærte brød, fantastisk greit å ha i fryseren når man har glemt å svinge innom butikken etter jobb. Vi fikk også med oss gode kjøttkaker, fiskeburgere og mengder av kylling. Hel grillet, salatkjøtt, fileter og lår. Jeg ELSKER kylling, så det passer meg perfekt!

Føler meg veldig priviligert som har denne muligheten, vil gjerne betale litt for det, siden mine foresatte har betalt for varen inn til sin butikk. Men som de alltid sier; det er bedre at du får det enn at vi kaster det. Dette er baksiden ved å eige en butikk, ALT du ikke får solgt går rett i søpla. Det er ikke lov til å selge varer med utgått dato, man bør jo vel heller ikke gi det bort da dette går ut over salget ellers i butikken. To mennesker klarer aldri å spise opp alt som går av datovarer, bare se på mengdene som Kiwi-Bob har samlet opp etter x-antall Kiwi-runder... 

I det jeg legger alle varene mine i fryseren irriterer jeg meg ofte over galskapen i alt dette matgreiene, en rene matorgie av dimensjoner, men når jeg tenker på meg om er jeg veldig priviligert som har muligheten til å få mat på dette viset. Da jeg i dag hadde valget mellom å sette seg selv på fryserlokket, eller finne frem noe annet tungt som kunne trykke det ned var jeg litt småirritert. Men etter en stund priser jeg meg lykkelig for at jeg har muligheten til å spise god mat hver dag, så lenge jeg orker å lage til... 

Tusen takk mamma og pappa!

---------------
Drar du på harryhandel? Hva har du da med deg hjem?

Ingen kommentarer: