torsdag 9. oktober 2008

Sørvis i serviceyrket???


Velkommen - et positivt ladet ord, som kan bli KJEMPE negativt om man sier det på feil måte!

Som kjøpmannsdatter er jeg GODT opplært til å være imøtekommende, uansett hvor lite du liker vedkommede som kommer inn døren. Du smiler, hilser velkommen og "pjatt-prater" så godt du kan. Selv om du gjerne føler for å gjemme deg under kassadisken eller springe på toalettet og sitte der til vedkommede har dratt!


Men tanken er ALLTID; POSITIV - POSITIV - POSITIV! Du vil selvfølgelig at kunden skal komme tilbake, om ikke så mister du inntekter og den greia der. Men i dagens samfunn er det få serviceinnstilte mennesker. Synes ofte at det rett og slett er PINLIG å se/høre enkelte mennesker i serviceyrker og vanlige mennesker for den saks skyld!

I dag var jeg på Rema, før meg i køen sto den o'store Adin Brown. Keeperhelten til AaFK. Å nei, det er ikke så stort å se han in real life, men det syntes kassadama på butikken! Dama som sikkert snart bikka halvt hundre "klikka" i hodet, ble fjasete, prøvde seg på dårlig engelsk og virkelig DREIT se ut! Det er vel ikke sånn man er hyggelig???
Syntes synd på dama til Mr. Brown, hun måtte føle seg litt overkjørt og bortgjemt. Der sto hun og skulle betale varene og kassadamen fniste og lo og "øsa" seg opp over keeper-helten så hun rett glemte av at hun faktisk skulle gjøre en jobb. Etter at de hadde betalt var det min tur å handle, da var det mer spennede å se etter Mr. Brown og hans venninne, hvilke bil hadde de og hvor kjørte de??? og ikke minst; dette må vi få publisert til venninnen som sto i kø lenger bak! PINLIG!!!!

Butikker der du spør betjeningen om hjelp, og svaret er; "Korsen kan e vite de'a???" Da frister jeg å spørre; "KOFFOR HA DU FÅTT JOBB HER'A????"

Var også innom en hobby-butikk her om dagen der kassadama står og klina med kjærsten. Jeg stiller meg i kø, og da sier hun til sin kjære; "Hihi, nå må du sette deg ned for nå kommer her en kunde." OI DET KOMMER EN KUNDE??? Kunden har vært der ganske så lenge, og har lite lyst til å se drøvvel-matchen deres!

Andre gode butikker som skårer dårlig på lista mi er H&M i Ålesund sentrum, der bruker de få kallorier på å være hyggelig. Men jeg tror at de teller de få kalloriene likevel. Fra du kommer inn døra er det dømmende blikk, opp og ned kroppen. Husker da jeg hadde litt flere kilo på kroppen så kom det en kommentar en gang jeg skulle kjøpe en singlet; "Eh... Nei ikke til din størrelse!" HYGGELIG! Dette er virkelig en butikk jeg prøver å styre unna! Drar heller inn til Moa for å handle på H&M!


Eller som Shell-reklama en gang sa; "Ekstra-service, det er Shell det!" Det stemmer LANGT ifra! Hvorfor kan de da ikke hjelpe meg med bil-olje? Det at de kan fortelle meg at det er korn i flerkorn-brød kan jeg lese meg frem til, det er ikke som er Shells hovedoppgave!

Listen kan bli lang av butikker med dårlig service, og en ting er sikkert; Dere scorer LAVT hos meg! Da handler jeg heller på en butikk med dårlig utvalg og høyere priser!

Synes ikke jeg krever for mye når alt jeg krever er normal folkeskikk og kanskje et lite smil?

1 kommentar:

Lena sa...

Heilt enig!! Ikkje so vanskelig å bere drage litt på smilebandet, og svare høflig vei..?? Og en anna ting ej e vande med; gamle dame so snike i køa! Det e oxo veldig irriterandes!!